Forumindex Danger Zone
Om klättring i Södermanland

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Öppet projekt simonsberget

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Klättring i Södermanland
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Christer Åstrand

Registreringsdatum: 01 augusti 2010

InläggPostat: 2011-09-11 13:11:49    Rubrik: Öppet projekt simonsberget Svara med citat

Klättrade leden "Sprickfärdig" 5m till höger om "Mäniskan kamp med björken" den 10/9-11 den står redovisad som öppet projekt i föraren.
är det någon som vet om någon har gjort leden tidigare?

uppfattade svårigheten till 6+ säkrade en liten vajer och en liten frend.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
stupid dream

Registreringsdatum: 13 september 2011

InläggPostat: 2011-09-13 20:35:18    Rubrik: Svara med citat

Hej Christer!

Vi talades vid på telefon här om dagen om leden.

Denna har jag klättrat redan 2002. Då tillsammans med min dåvarande partner Niklas B. Minns att vi fick göra några försök på den innan vi kom upp. Rensningen bestod i att peta ur med kilpetarna. Vid denna tid låg min limit runt 6+. Vi rapporterade inte vår klättring då vi fann leden väldigt kort och knappt varandes en led. Vi valde den på måfå då den inte stod i föraren och tyckte att nu tar vi nått nytt. Hade den gamla gröna föraren i kopierat format ifrån Kalle Persson. Några sena eftermiddagar gjordes håglösa försök på Stålfinger på topprep (borde försökt tidigare på dagen istället).

Något senare samma år klättrade jag "Berras oborst" (då 6+, nu som 7-/6c) på andra försöket efter att ha blåst OS precis på utsteget. Klättrade först Supoptim. Inver. och tyckte att det f-n var världens lättaste 6+, men insåg att kommit fel ett snäpp i sida. Sprickfärdig var klart lättare än Berras. Min egenutveckling i att klättra på Simonsberget var denna sommar tämligen god, vilket kanske säger att leden kan hända bara är grad 6. Men om du klättrat den nyss borde du veta bättre. Dock att graderna för de riktigt korta lederna är svåra att sätta.

Väldigt många år sedan, men jag har ett gott minne för sådan här saker. Jag gör dock inga anspråk på FA.

PS
Förlåt om det blev lite pratigt, men det var ett sätta att komma ihåg omständigheterna.
DS Rolling Eyes
Till överst på sidan
Christer Åstrand

Registreringsdatum: 01 augusti 2010

InläggPostat: 2011-09-13 20:59:23    Rubrik: Svara med citat

Hej
tack för ditt svar
kan förstå att du inte rapporterade "leden" då det är en väldans kort led.
Det var mest för att den var redovisad i föraren.
nu är den hur som helst ränsad ordentligt och kanske kommer att klättras oftare.

Hälsningar Christer
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Klättring i Södermanland Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |